Mindre stress og mere nærvær i julemåneden

17 dec 2017

Gå juletiden i møde med nærvær

Juletiden kan betyde masser af stress. Måske fordi hele familien rykker ind med børn, hunde og kufferter, eller fordi der skal købes ind, snittes, hakkes, bages, steges og brunes! Og så er der alle gaverne og forventningerne om den rigtige jul.

Måske oplevede du allerede som barn, at juletiden var svær. Desværre viser statistikken at jul og stress går hånd-i-hånd – og presset begynder lang tid før 1. søndag i advent. Ikke mindst akkompagneret af detailbutikkerne ivrige slagtilbud, brochurer og annoncer. Nu er det jul igen!

Der skabes et forventnings-pres og følelsen af ‘hast’ – tiden iler. Desværre oplever jeg i mit daglige arbejde med personer, der er i knæ pga stress, overbelastning, angst og depression at denne tid gør dem mere sårbare. Men det behøver ikke være sådan.

Mindfulness og selvomsorg kan hjælpe. Her er nogle tips og links til to guidede øvelser til at hjælpe dig i denne tid:

  • Lyt til egne behov. Hvis du lytter til dine egne behov, og tager vare på det, som du har brug for, og bliver hjemme på din egen banehalvdel, så kan du også bedre hjælpe andre, fordi du bliver stærkere og hviler i dig selv.
  • Prioriter din søvn. Bliv ikke hængende foran tv’et eller pc’en, selvom du ikke skal op på arbejde næste dag. Det er vigtigt at holde nogenlunde fast i en stabil søvnrytme. Gå i seng og stå op på samme tidspunkt.
  • Hold pauser. Læg mærke til din krops reaktioner. Måske spænder du i nakke, skuldre, bryst eller mave? Måske trækker du vejret hurtigere eller mere overfladisk? Måske går du rundt med hovedpine eller har sværere ved at falde i søvn eller vågner tidligt? Tag din krops signaler alvorligt – og tag en pause. Du kan holde en åndedrætspause (lyt her) eller tage 3-4 bevidste og langsomme åndedrag med fokus på at ånde godt ud. Et langsomt og dybt åndedrag vil aktivere dit beroligende nervesystem.
  • Væk dine sanser. Læg mærke til lyde, dufte, smage, temperatur og det du ser. Vær opmærksom på om dit sind har tendens til at befinde sig meget i fortiden eller bekymre sig om fremtiden. Brug sanserne til at komme til stede i nu’et. Føl føddernes kontakt med gulvet/jorden, sans dufte ude og inde, smagen af jul og alle julens lyde. Læg mærke til, hvad der bringer dig glæde eller taknemmelighed.
  • Check ind med dig selv. Julen handler ofte om at give. Men hvad har du brug for? Tillad dig at vende fokus ind af, og tune ind på hvad din krop og sind ønsker. Overhør ikke dig selv, men lyt til kroppens visdom. Du kan også finde inspiration i denne kort mindfulness øvelse.
  • Sig nej. Du behøver ikke tage imod alle invitationer, gå til alle middage og fester. Du behøver ikke bytte julegaverne mellem jul og nytår. Mærk efter hvilke aktiviteter, der nærer og hvilke, der dræner. Og find den indre sunde egoist frem og sig nej, tak.
  • Sæt ‘mig tid’ af. Sørg for at sætte ene tid af i kalenderen, hvis hele hjemmet emmer af gæster, aktiviteter og aftaler. Gå en tur hver dag og tag 1/2 time, hvor du gør noget for dig. Det kan være at læse, lytte til musik, ringe til en god ven, være sammen med et kæledyr, lægge puslespil, tegne, løse kryds & tværs, tage et varmt vand, lave en ekstra god kop kaffe eller te eller blot se ud af vinduet. Lav øvelse med at definere, hvad der gør dig godt.