Personligt lederskab

2 jan 2017

Personligt lederskab med mindfulness

Træning i personligt lederskab kultiverer din evne til fokus, overblik og kreativitet.

En mindful leder er tilstede i nu’et med sin fulde opmærksomhed, og dette kan ses og mærkes af kolleger, samarbejdspartnere og kunder.

Du har kun ét liv, og det ønsker du ikke at bruge på auto pilot.

2017 er i gang. Måske oplever du, at 2016 føltes som et knips med fingrene? Når du træner din mentale sundhed, øver du dig i lægge mærke til, hvornår du bliver distraheret, hvornår du skifter til auto pilot og gamle vaner. Du får derved muligheden for at skifte dit fokus bevidst og være mere nærværende. Dermed opleves det ikke som om tiden bare flyver forbi.

Mental træning kræver en instruktør og en indsats fra din side. Øvelse gør mester, men bare at ønske en forandring, skaber den ikke. Derfor skal der praktiske øvelser til i hverdagen, indsigt i hjernen, selv disciplin og et veldokumenteret program med en erfaren underviser.

Vores tidsalder har behov for ledere med indsigt, nærvær og empati. En leder har indflydelse – uanset om du leder en stor global organisation, et team, en skoleklasse eller er involveret i frivilligt arbejde, så kan vi tage ansvar for vores eget personlige lederskab – og lede med vores fulde potentiale og være fokuserede, klare, kreative og empatiske.

Kort mindfulness øvelse:

Sæt dig godt til rette med en intention om at være vågen og nærværende. Bring din opmærksomhed til kroppen, og den fysiske, konkrete fornemmelse af kroppen, der sidder her. 

Du kan eventuelt registrere, om du føler dig varm eller kold eller tilpas. Du kan observere om du føler sult eller mæthed. Måske lægger du mærke til steder på kroppen med ubehag eller smerte. Måske træthed i lænden, spændinger i skuldre eller ondt i ryggen. Måske en hovedpine. Måske følelsen af uro eller afslappethed.

Der er ingenting du skal gøre – ingenting du skal nå. Blot vær åben og nysgerrig på det, som du observerer i kroppen lige nu.

Efter et par minutter lægger du måske mærke til, at din opmærksomhed er vandret – tanker er dukket op. Flyt så blidt dit fokus tilbage til den fysiske oplevelse af at sidde lige her. Sid et par minutter mere.

Denne lille smagsprøve har måske vist dig, hvor travlt vores sind har med planlægning, bekymringer, tanker om noget der er sket, selv når vi bevidst prøver at have fuld opmærksomhed på f.eks. oplevelsen af kroppen, der sidder. Det kræver træning af være fokuseret, og at lægge mærke til, når sindet vandrer.

Hvorfor ikke træne dit fulde potentiale?

Mindfulness-meditation er en bevidst måde at skærpe og fastholde opmærksomheden på den øjeblikkelige oplevelse. At være til stede i nuet – snarere end at hænge fast i ting, som er sket eller som vi ønsker, vil ske.

Mange har svært ved at tillade sig selv at nyde øjeblikket. Man forstiller måske også, at det er spild af tid. Mange tror, at de mister tid, når de holder pause eller mediterer. Men oftest får man tid, når man sætter tid af til hvile og meditation.

En af de første indsigter i mindfulness er at blive bevidst om, hvor travlt sindet har, dvs at tankerne vandrer. Det er naturligt, og det skal vi ikke forhindre. Målet er at træne sin opmærksomhed, så man bliver mere bevidst om, hvor opmærksomheden bevæger sig hen – og hvornår vi bare har automatiske tanker. Så vi begynder som en del af kurset at undersøge vores automatiske tanker.

Vi anbefaler enten et skræddersyet forløb eller et 8 ugers mindfulness forløb – du kan læse mere her.